Sumitomo Rubber Industries, tillverkaren bakom Falken Tyres, tar ett innovativt steg framåt inom fordonsäkerhet med sin senaste utveckling inom SENSING CORE teknologin. Deras nya hjullossningsfunktion, en del av detta intelligenta däckövervakningssystem, är designad för att effektivt upptäcka lösa hjulmuttrar, vilket är avgörande för att minska risken för olyckor och förbättra vägsäkerheten.

SENSING CORE, som ursprungligen utvecklades som ett indirekt däcktrycksövervakningssystem (TPMS), har sedan dess vuxit och utökats till att omfatta flera säkerhetsfunktioner, inklusive däcktryck, slitagemätning och nu, detektering av lösa hjulmuttrar. Den nya hjullossningsfunktionen analyserar hjulhastighetssignaler samt andra relevanta data från fordonets kontrollnätverk (CAN) för att identifiera om hjulmuttrarna har lossnat, med precision ned till en millimeter.

Denna teknologi kommer vid en tidpunkt då problematiken kring olyckor orsakade av lösa hjul blir allt mer framträdande, särskilt i länder som Japan där vinterdäcksbyten är vanliga. Traditionella metoder som mekaniska klämmor ger inte en helt tillförlitlig säkerhet, och förarens noggranna kontroll före körning är avgörande men inte alltid tillräcklig.

SENSING CORE:s utveckling visar på Sumitomo’s engagemang för att adressera den växande efterfrågan på intelligenta säkerhetssystem i moderna fordon. Systemet är redan inställt för att debutera som standardutrustning på fordon från en OEM-tillverkare under 2024, med pågående diskussioner för ytterligare expansion till andra fordonsmodeller.

Dr. Bernd Löwenhaupt, VD på Sumitomo Rubber Europe GmbH, förklarar att teknologin inte bara förbättrar fordonskontroll och säkerhet, men även möjliggör framtida integrationer av däckdata med molnbaserade samhällstjänster. Dessa framsteg speglas i företagets försök med molnbaserade TPMS-system och deras nyliga investeringar i AI-teknik för att förutsäga däckhälsa över fordonsflottor.